مهم ترین هدف در هر جامعه و سیستمی به دست آوردن بیشترین بهره از کمترین سرمایه و در کوتاهترین زمان ممکن می باشد. و این کار زمانی حاصل می شود که تحقیق ها و پژوهشهای پایه ای در هر بخشی انجام شود. صنعت قالیبافی به دلیل بعضی افراط و تفریطها درگیر معضل های شده است. دنیای طراحی فرش مختص یک منطقه و یک کشور و یا یک فرهنگ نمی باشد، بلکه طراحی فرش جهانی می باشد و از فرهنگها و سنتهای مختلفی سرچشمه می گیرد. نقش ها و طرحهای قالی ها نه تنها باعث زیبای در خانهها می شوند بلکه افسانههای ملی یک سرزمین را بازگو می کنند و همچنین بیان کننده سنت، فرهنگ، هنر و آداب و رسوم یک منطقه می باشند. بصورت کلی زبان گویا یک فرش نقش و نگارهای آن میباشد.
ماهیت نقش ها
شکل ها و طرح های متفاوت محیط اطراف ما را فرا گرفته است که هرکدام دارای مفهوم خاص و بیان کننده موضوعی می باشند. اشکال دارای مفهومی گسترده می باشد. به صورت کلی هر شکل دارای نشانهای است، که این نشانهها مفهومی جداگانه را بیان میکند و همچنین نشانهها دو نوع می باشند؛ غیرنمادین و نمادین. مثلا برای این که مفهوم «درخت» را نشان دهیم میتوانیم با استفاده از کلمه درخت و یا با نشان دادن شکل خاص آن را مشخص کنیم، ولی برای بیان مفهوم کلماتی که جنبه بیرونی ندارند مانند عشق، دوستی، تفکر و از این قبیل را میتوان با شکل خاص نمایش داد؟ در اینجاست که نماد ها به کمک مان می آید و این کلمات را مفهوم میکند. نشانه ها شکل ظاهری اجسام را بیان می کنند، و معمولاً مفهوم مشترکی را در همه ی فرهنگها و تمدنها بیان میکنند، اما نماد ها به دلیل این که در فرهنگ و ذهن ریشه ی مشترکی در یک تمدن دارند دارای مفهوم و معنای خاصی در هر فرهنگ می باشند،اما در فرهنگ ها مختلف بعضی از نماد ها معنای یکسانی دارند که این به دلیل داشتن نقطه ی اشتراک در آن ها می باشد.
طراحی فرش ایران در گذر زمان
خلاقیت هنری در هر جامعهای ریشه در سوابق تاریخی و سنن زندگی و محیطی که در آن زندگی میکنند دارد و در بیشر مواقع این استعداد در رشته های خاصی پدیدار میشود. در این سرزمین هنری که در طول زمان به کمال خود رسیده است و فرصت تجلی یافته است فرش می باشد. دلیل این شکوفایی را نیز می توان علاوه بر بردباری و هنردوستی ایرانیان، در داشتن مواد اولیه مرغوب مانند انواع کیاهان گوناگون رنگدار و پشمهای مرغوب دانست. طراحی فرش از دوره انسانهای اولیه آغاز شد، آن ها بعد از اینکه موفق شدند طرح و نشان را اختراع کنند. طرحهای را که روی دیوار غارها می کشدند را روی دیگر ساختههایشان مانند زیراندازهایشان منتقل کردند. به دلیل این که در آن دوران زیراندازهایشان از مواد های ساخته می شود که زود از بین می رفتن از آن ها چیزی باقی نماده است و آن طرح ها را فقط می توان بر دیوار غارها و برخی از وسایلی که فرسوده نشده اند یافت. با پیدایش قالی پازیریک دیدگاه جدیدی را به فرش در جهان و همچنین طراحی آن باز کرد، فرش پازیریک از قدیمیترین فرشها می باشد که طرحی سازمانیافته دار و همچنین از قبل تهیه شده است. می توانن دوره های قبل از قالی های پازیریک که قرن چهارم و پنجم ق.م می شود را با بررسی نقش ها و طرح های که روی دیگر آثار در آن زمان بافی مانده است برسی و تحلیل نمود. در زمانهای قبل از آریاییها و هچنین قبل از بوجود آمدن تمدن هخامنشی، حکومتها کوچکی در بخشهای مختلفی از ایران وجود داشته اند که بیشتر طرحهای که مانده دارای ویژگیهای خاص بومی و محلی آن تمدن است. ولی با به وجود آمدن تمدن هخامنشی که دارای وسعتی از غرب به شرق دنیای در آن زمان بود،فرهنگی جدید که از تعداد زیادی از فرهنگهای محلی به وجود آمده بودند و همچنین از تمدنهای دیگر، و به دلیل جنگهای پی در پی که در میان ایرانیان و دیگر دشمنان آنان مانند یونانیها اتفاق می افتاد باعث شد که تبادل فرهنگی در این میان اتفاق بیفتد و این اتفاقات در آثار هنری از آن زمان دیده می شود.
تابلو فرش ماشینی کاشان دارای کیفیت عالی در تابلو فرش